W dniach 8 - 10 września 2023 r. odbyła się trzecia edycja konferencji „Symulacja medyczna – praktyczne zastosowanie i technologie - MEDSIM 2023”. Podczas trzech intensywnych dni uczestnicy mieli okazję wziąć udział w warsztatach podzielonych na dwie części. W ofercie znalazły się również warsztaty dla licealistów z bydgoskich szkół.
Warsztaty dla licealistów z wykorzystaniem symulatorów, trenażerów i fantomów odbyły się w bydgoskich Młynach Rothera. Uczniowie mieli okazję samodzielnie przeprowadzić resuscytację krążeniowo - oddechową u osoby dorosłej oraz dziecka z użyciem AED (automatyczny defibrylator zewnętrzny), badanie fizykalne z możliwością osłuchiwania płuc i serca, zgłębić tajniki laparoskopii, a także przypomnieć sobie techniki tamowania krwotoków, zaopatrywania ran czy wreszcie własnoręcznie nauczyć się szycia chirurgicznego pod bacznym okiem pracowników Centrum Symulacji Medycznych CM UMK. Zapału nie brakowało i po raz kolejny, w otwartej, przyjaznej atmosferze, udało się zaszczepić medycznego bakcyla wśród licealistów.
Uczestnicy Konferencji mieli okazję wziąć udział w warsztatach podzielonych na dwie części. Pierwsza dotyczyła technik zakładania oraz pielęgnacji dostępów naczyniowych m.in. procedury wprowadzania PIVC pod kontrolą USG, budowy linii naczyniowej, pielęgnacji dostępów krótko i długoterminowych, kaniulacji żyły szyjnej zewnętrznej oraz Midline. Druga część warsztatów obejmowała tematy związane z technikami prowadzenia zajęć metodą symulacji medycznej w obszarach związanych z pediatrią, chirurgią, badaniami fizykalnymi, egzaminowaniem OSCE. Nowością był też panel poświęcony aspektom technicznym w pracy ze sprzętem symulacyjnym.
Konferencję współorganizowały jednostki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu Collegium Medicum w Bydgoszczy: Katedra Podstaw Umiejętności Klinicznych i Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych oraz Centrum Symulacji Medycznych.
Zaproszeni goście, znamienici eksperci i wykładowcy z całej Polski dyskutowali m.in. o roli instruktora symulacji medycznej, narzędziach rozwoju kompetencji w pielęgniarstwie, roli emocji w dydaktyce oraz strategii wyboru dostępu naczyniowego.
Dziękujemy za zaangażowanie uczestników oraz pasję, pomysłowość i dar przekazywania wiedzy prowadzących warsztaty!